Same same but different - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van JoMo - WaarBenJij.nu Same same but different - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van JoMo - WaarBenJij.nu

Same same but different

Door: JoMo

Blijf op de hoogte en volg JoMo

30 Oktober 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Verzadigd van alle overweldigende indrukken van het immense China zijn we ruim 3 weken geleden de grens overgestoken naar Vietnam. Een 8uur durende busrit met een non-stop rochelende buschauffeur bracht ons van Kunming, China naar Hekou, de Chinese grensplaats. Na alle verhalen te hebben gehoord, hadden we een paar uur uitgetrokken voor alle douaneformaliteiten. De enige hobbel voor de douanebeambte waren onze namen (ander alfabet), na een korte studie hierop konden we door en binnen 5 minuten waren we ook door de Vietnamese douane. We hebben snel ons geld omgewisseld naar Vietnamese Dong en een taxi aangehouden om naar het bergstadje Sapa te gaan. Even wennen Vietnam, andere mentaliteit, maar wel op je hoede blijven. We hadden veel verhalen gehoord over oplichting van met name toeristen in Vietnam.
Corruptie is een rode draad door het dagelijks leven van veel Vietnamezen. Je kunt het de mensen bijna niet kwalijk nemen in dit communistische land. De overheid geeft zelf het slechte voorbeeld. Als we tijdens enkele trips die we maken aan onze gids vragen wat hij zou willen veranderen, antwoord hij meteen: de overheid.

In Sapa maken we een trekking door de bergen van twee dagen. Met een klein groepje en gids hiken we door heuvelachtige landschappen en uitgestrekte rijstterrassen, doorkruisen we dorpjes waar etnische minderheden hun tradities proberen in stand te houden en slapen we savonds onder de klamboe bij een lokale familie. Tijdens onze hike worden we vanaf het begin vergezeld door dametjes van de lokale stammen. Heel vriendelijk en geïnteresseerd blijven ze bij ons lopen en maken de mooiste creaties van blaadjes en bloemetjes. Later komt de aap uit de mouw: ze willen geld zien. Onder de noemer "shop till you drop" showen ze je hun handgemaakte portemonneetjes, armbandjes en handtassen. Als we vriendelijk bedanken wordt er een drama in scène gezet die succesvol resultaat oplevert: uit schuldgevoel kopen we dan toch maar iets van ze.

Vietnamezen zijn bijzonder vriendelijk en we voelen ons meteen welkom in dit veelzijdige land. Wat een verschil met China. Er is ook een keerzijde helaas, die vriendelijkheid gaat bij veel mensen gepaard met praktijken waar de firma 'list & bedrog' nog een puntje aan kan zuigen. Met deze voorkennis in onze broekzak, zijn we op onze hoede, maar genieten we ook volop van al het moois dat Vietnam te bieden heeft.

Na Sapa met de nachttrein naar Hanoi. Hier proeven we letterlijk het echte Vietnam. De Vietnamese keuken is volgens ons de meest smaakvolle keuken die er is. Met de meest simpele gerechten weten de Vietnamezen iedere keer weer ons te verrassen door een perfecte combinatie van smaken (pittig, bitter, zoet, zuur en zout) en altijd verse ingrediënten.
We hebben n poging gedaan om deze kookkunsten ons eigen te maken tijdens een uitgebreide kookworkshop, de eerste basis is gelegd, twee chefkoks in de dop. En met succes, eerste aanmeldingen voor workshops en etentjes stromen al binnen....

We maken vanuit Hanoi een 3-daagse cruise in Halong Bay, een mooie baai met eilandjes en omringd door karstbergen in het noordwesten van Vietnam. Naast luieren op het dek en van de zon genieten, zijn we zo nu en dan actief: kajakken, zwemmen, fietsen. Als we na een paar dagen savonds weer in Hanoi arriveren, moeten we ons haasten om onze trein te halen naar onze volgende bestemming: Hue.

Hue is de oude hoofdstad van Vietnam. Er is hier niet veel te doen. We zijn hier naartoe gekomen met het plan om een motorbike te huren. Voor de liefhebbers van Topgear: Van Hue naar Hoi An via de Tai Vahn Pass is 1 van de mooiste routes.
Gewapend met poncho's (regenseizoen) en een flinke dosis aanpassingsvermogen in ons rijgedrag vertrekken we samen op 1 motorbike, het chaotische verkeer van Vietnam tegemoet. Echt een prachtige tocht van bijna 200km leggen we af met mooie uitzichten en aan het einde van de dag zere billen. Een verfrissende duik in ons zwembad savonds verzacht de pijn enigszins. We belonen onszelf met twee volle dagen strand, heerlijk en lekker rustig.

Voor de verandering besluiten we weer eens te gaan vliegen. Binnen 1,5uur vliegen we van Danang naar Ho Chi Minh City, door velen nog altijd Saigon genoemd. Een hectische en drukke stad die de laatste jaren enorm hard is gegroeid. We bezoeken het War Remnants Museum, echt om stil van te worden, welke gruwelijkheden zich hier nog niet eens zo heel lang geleden hebben afgespeeld....

Ons laatste uitstapje is 3 nachten naar de Mekongdelta. Met het openbaar vervoer proberen we ons een weg te vinden in het chaotische verkeer. In de bus voel je je als enige westerlingen soms een ware attractie. Wij genieten volop van alles wat we om ons heen zien gebeuren en vallen af en toe van de ene in de andere verbazing. Soms heb je geen idee waar je bent, maar de Vietnamezen zijn erg behulpzaam en voor je het weet heeft een mannetje je alweer meegenomen naar de volgende bus, of komen ze aanrennen met je tas die nog in de andere bus lag.
De eerste nacht brengen we door op een eiland in de Mekongrivier. We fietsen door de fruitboomgaarden en genieten aan het einde van de dag van een kom hete Pho Bo (nationale gerecht van Vietnam: beef noodle soup) en lauw bier. De volgende dag bezoeken we onze eerste drijvende markt, een uitstervend fenomeen met de bouw van steeds meer wegen en bruggen in de Mekong, die in de toekomst de handel vanuit boten overbodig zal maken. We reizen smiddags door naar Can Tho, de grootste stad in de Mekong. We doen iets langer over onze trip omdat de bus een lekke band krijgt, en deze wordt niet snel vervangen maar net als een fietsband ter plekke geplakt.
Vanuit Can Tho vertrekken we de volgende ochtend om 5uur naar de haven voor een 7uur durende tocht door de Mekong waar we oa twee drijvende markten bezoeken, exotisch fruit proeven en zwaaien naar enthousiaste locals die de was doen in de rivier of hun wekelijkse bad nemen.

Nu klaar voor vertrek naar onze laatste bestemming: Indonesië.
We beginnen met de jungle van Sumatra op slechts 3uur vliegen van Saigon, met een uitstapje naar Kuala Lumpur van 17uur met dank aan het annuleringsbeleid van Malaysia Airlines.

• 30 Oktober 2014 - 21:03

MiTo:

Klinkt weer meer dan goed lieverds! Jullie professionele fotograaf was er ook weer bij aan de mooie foto's te zien. Veel plezier in Indonesië!

• 30 Oktober 2014 - 22:48

Ria:

Wat een mooi verslag en wat maken jullie veel mee! Wie ver reist kan veel verhalen!
    Geniet nog een paar weken voor je weet ben je weer thuis in Made! Groetjes vanuit een warm Nederland.

• 31 Oktober 2014 - 14:24

Mam:

Ik was weer even waar jullie waren,zo levensecht beschreven super om te lezen.
    Stiekem streep ik de dagen al weer af tot jullie terug zijn
    Geniet nog maar even, kus

• 01 November 2014 - 15:34

Ria En Henk Heesch:

Ben op de Jomoasia site gaan lezen.Wat een schat aan ervaring doen jullie op en heel mooi beschreven. Heb nog niet alles gelezen, maar dat ga ik zeker doen. Fijne weken nog en geniet. Groeten uit Heesch

• 01 November 2014 - 16:52

Jo En Sjannie:

Ook wij denken dat we in Indonesie zitten wat het warme weer hier betreft. Het is vandaag 20 graden
    en dat voor 1 nov.Weer een heel leuk verslag gelezen, wat een belevenissen. Ook de foto's zijn weer
    geweldig mooi, leuk die oudjes.
    Geniet nog van de laatste weken, en een dikke knuffel van ons.

• 04 November 2014 - 20:02

Marjan:

Wat een fantastische ervaringen. Tot snel. xxx

• 06 November 2014 - 14:58

Nicky:

Hoi Joris en Monique,

Jeetje wat een gave reisverhalen allemaal!! Het is ook erg leuk geschreven, je blijft geboeid en het is net alsof ik in een rugzak mee reis. Gaaf om te lezen dat jullie zo genieten samen en alles wat jullie mee maken en beleven! uiteraard ook super leuke en mooie foto's, maar dat kan natuurlijk ook niet anders :-)

Geniet nog van het laatste deel van jullie reis!!
    Groetjes, Nicky (van Clear Channel)