Beroemdheden in China - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van JoMo - WaarBenJij.nu Beroemdheden in China - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van JoMo - WaarBenJij.nu

Beroemdheden in China

Door: JoMo

Blijf op de hoogte en volg JoMo

09 Oktober 2014 | Vietnam, Sa Pá

In de wereld heb je landen die aan 'onze maatstaven' voldoen zoals de landen in West Europa, de VS, Canada en Australië. En je hebt andere landen, deze landen kenmerken zich meestal doordat je elke 10 seconden wel iemand hoort toeteren, je om de 15 meter wel een winkel ziet waar je beltegoed of kleine zakjes hairconditionner kunt kopen. Zwart water bij het wassen van je gezicht of handen, maakt niet uit hoevaak je dit per dag doet. Verkeersregels er niet toe doen. Je als westerling als wandelend Dollar teken wordt gezien. Hygiene en efficiëntie woorden zijn waar de mensen in de ’andere’ landen nog nooit van hebben gehoord of dat je op elke straathoek wel een mannetje kunt vinden die kan regelen wat jij op dat moment nodig hebt.

Wist je dat China 1,4 miljard inwoners telt en dat van dat deel alleen al 26 miljoen mensen in Shanghai wonen? Wist je ook dat het slapen onder werktijd als positief wordt ervaren door de baas omdat je waarschijnlijk wel heel hard hebt gewerkt de afgelopen tijd. Wist je daarnaast ook dat tijdens een treinreis van 20 uur meer artikelen te koop worden aangeboden als het assortiment van de V&D en de Bijenkorf tezamen, kinderen een gat in hun broek hebben om het afval efficiënt en kostenbesparend te lozen, China het langste spoornetwerk ter wereld heeft, er te veel in huizenbouw is geinvesteerd zodat er momenteel 70 miljoen huizen nog geen eigenaar hebben en dat het een fabel is dat je de Chineese muur vanuit de ruimte kunt zien?

Na het wonderbaarlijke Cityhoppen kwamen we in een nieuwe aangename omgeving, ook wel bekend als the countryside. De rust die we na de drukke steden zochten troffen we hier aan. Ondanks dat wij er precies in de Chinese 'herfstvakantie' waren.

De zuidelijke provincies Yunnan en Guangxi zijn erg populair vanwege hun mooie landschappen en tradities. Vraag het maar aan de buffels die elke dag, met hun poten nog ondergedompeld in een waterpoel, de zon van achter de Karstbergen zijn stralen voor het eerst die dag laat schijnen op een oud dorpje waar de straatverlichting nog uit ouderwetse rode lampionnen bestaat. Of aan het Zhuang volk dat eeuwen geleden rijstterrassen in het hooggebergte van Guangxi hebben aangelegd en er nu nog steeds op traditionele wijze de vruchten van plukt. Hoewel jammergenoeg het toerisme in deze fabelachtige streek tegenwoordig meer oplevert dan die rijstkorrels. De schoonheid van deze provincies is ook terug te vinden in de omgeving Lijiang, waar de oude stad nog steeds dit karakter uitstraalt wanneer de deuren van de winkels in de vroege ochtend nog gesloten zijn. Of in een Stone Forest in de buurt van Kunming waar de rotsformaties ouder zijn dan de mensheid. Het Haba gebergte, waar een hike genaamd 'Tiger Leaping Gorge' ons langs afgronden en door watervallen liet lopen en ons de mooiste uitzichten gaf. Deze hike voert je uiteindelijk naar een gigantische stroomversnelling tussen de twee kloven. Hier is de legende ontstaan van de tijger die de onmogelijke sprong tussen de twee kloven maakte. Trouwens geen tijger in de wijde omgeving te bekennen.

Ons bezoek aan China hebben we afgesloten met een minivakantie in Dali. In een dorp waar ze nog steeds opkijken van westerlingen.Het land nog bewerken met een ploeg voortgetrokken door twee ossen en de rijst nog met een sikkel wordt gekapt. Al fietsend mochten we genieten van het schouwspel tussen de boer en zijn bewerking van het land. De dorpjes waar de opbrengst van het land te koop word aangeboden op het marktplein en de oude vrouwtjes meer rimpels als leeftijdsjaren tellen. De Nederlandse eigenaar van het pas geopende hotelletje en zijn Chinese vrouw legden ons prima in de watten zodat ons energiepeil voor Vietnam weer optimaal is.

Oja, wist je trouwens ook dat Chinezen niet of nauwelijks zonnebrand gebruiken en het middel dat ze gebruiken bleek bevat voor een witte huid. In ziekenhuizen de wachtkamer zich in de behandelkamer bevind zodat we live konden zien hoe een cameraatje een patiënt z'n mond inging en er een abces of iets dergelijks werd verwijderd. Chinezen ons hetzelfde gevoel geven als een beroemdheid waarschijnlijk heeft door graag met je op de foto te willen. Vooral het beroemde peaceteken dat je met je handen maakt is erg populair. Of handenschuddend zoals president Gorbastjov en Reagan deden. Ook wordt er regelmatig een kind voor je neergezet, en wanneer je door hebt wat er aan de hand is, is de foto al gemaakt . Het leukste is als er 1 persoon uit een touringcar de moed heeft verzameld om te vragen of ze met je op de foto mogen, de rest van de bus volgt dan als een kudde schapen.

Gisteren zijn we aangekomen in Sa Pa, Vietnam. Morgen staat er weer een hike op het programma. Wat vervelend allemaal!

• 09 Oktober 2014 - 05:33

Bernd:

Leuk, weer een hoop geleerd! Geen mooie goed ruikende planten tegengekomen?

Veel plezier de rest van de reis

Bernd

• 09 Oktober 2014 - 07:41

Jaco:

Leuke verhalen en inderdaad wat is de tiger leaping gorge tracking toch mooi.

Veel plezier nog!

Gr Jaco

• 09 Oktober 2014 - 08:35

Anke:

De foto's en de verhalen zijn weer super!
    Geniet van Vietnam.
    xxx

• 09 Oktober 2014 - 12:01

Suus:

Onwijs leuk geschreven en daardoor leuk om te lezen. Erg herkenbaar ook!

• 09 Oktober 2014 - 19:44

ToMi:

jullie maken weer een bijzondere tijd mee zo te lezen, leuk!!
    Door dit verhaal waande wij ons ook weer even in China met al z'n mooie dingen maar zeker ook alle eigenaardigheden vd Chinezen mooi omschreven!
    Geniet van deze mooie reis!
    Liefs ToMi

• 09 Oktober 2014 - 22:38

Kaatje:

Hee broertje en zwaagstertje!
    Zittend op de bank onder een dekentje (het is herfst hier) was ik ook even op reis, kijkend naar jullie prachtige foto's en jullie hilarische verhalen lezend!Wat zitten jullie in een andere wereld! Geen werkstress, geen vaatwasser die uitgeruimd moet worden, niet hoeven te koken... Heerlijk! en vandaag zijn de kaartjes uit China uitgekomen, si en sa vonden het prachtig! Benieuwd of de Vietnamese loempia's net zo lekker smaken als hier! lfs, Kaat xx

• 11 Oktober 2014 - 09:40

Loes:

Wat een geweldig verhaal weer en prachtige foto's. Krijg spontaan zin om een ticket te boeken! Wat een indrukken doen jullie daar op....
    Kijk weer uit naar het volgende verslag. Blijf genieten van elk moment!
    Dikke X Marc, Loes & Isabell

• 12 Oktober 2014 - 13:25

Jo En Sjannie:

Ha di Joris en Monique,
    Vietnam heeft voor mij een heel andere lading dan het Vietnam van nu.
    In de jaren `60 van de vorige eeuw was Vietnam in een gruwelijke oorlog verwikkeld met het
    communisme. Dagelijks was dat in de media te horen en te zien.
    Er waren zelfs in de bioscoop films die daar over gingen.
    Gelukkig is het daar nu heel anders, de mensen leven weer in vrijheid. Jullie kunnen daar genieten van de mooie natuur, de mensen in hun bestaan en zijn cultuur die daar aan verbonden is.
    Misschien zien jullie nog monumenten of iets dergelijks van die tijd. Geniet van al dat moois dat vietnam biedt, maak vooral foto`s maar dat is overbodig om te schrijven. Wij zijn razend benieuwd naar die foto`s en de verhalen die daar aan vast zitten.
    Zoals je mailde nog enkele weken en dan gaan jullie naar Indonesie alweer het laatste land op jullie reis. De tijd gaat snel. Veel liefs van ons maar vooral van je moeder. Knuffles en een dikke kus.

• 12 Oktober 2014 - 17:46

Ellen:

Hi broer en schoonzus,
    heerlijk weer om te lezen! wat een leuke avonturen en weetjes uit China. Nu in Oss voor het basispakket op de zondagavond met de rest van de familie. Tja, dan missen we jullie wel. Nog een dikke maand! Geniet vooral en we lezen het wel weer!
    Dikke kus, Ellen en high five van de mannen

• 15 Oktober 2014 - 19:01

Peter :

Hallo Monique en Joris,

Fantastische reisverhalen. Lees ze met veel interesse. Goede reis gewenst en groeten van Peter uut Zeeland

• 15 Oktober 2014 - 20:18

Ria:

Wat een bijzonder verslag weer. Prachtige foto's. Geniet van alles wat nog komt op jullie reis. Echt heel bijzonder allemaal. Ik ben trots dat ik zo'n avontuurlijk collega heb. Liefs voor jullie vanuit Tilburg.

• 28 Oktober 2014 - 06:05

Jeroen En Dafne:

Hele mooie beelden! Veel plezier in Vietnam :)