Cityhoppen in China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van JoMo - WaarBenJij.nu Cityhoppen in China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van JoMo - WaarBenJij.nu

Cityhoppen in China

Door: JoMo

Blijf op de hoogte en volg JoMo

16 September 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Onze eerste drie weken China stonden in het teken van de grote steden. Van bruisend Beijing, naar de oude hoofdstad Xian en via moderne metropool Shanghai naar het Monaco van Azië, Hongkong.

Terug naar onze treinreis met de Transmongolieexpress. Onze laatste nacht in de trein deelden we onze coupe met een stel uit Roemenië, die we de fijne kneepjes van "shithat" leerden (ons favoriete reisspel :-))
Bij de grensovergang twee lange stops. China heeft n andere treinrails, dus werd de trein even n paar uur opgetild om het onderstel te wisselen. Daarna de douane door. Paspoorten ingeleverd en plotseling moet Joris meekomen naar buiten. Ze hadden de kalasjnikovs gevonden. (Nee hoor niet vanwege de kalasjnikovs :-) Zijn naam was te lang dus stond maar deels op z'n VISA. Na een uitleg in zijn beste Chinees lieten ze hem weer gaan)

Beijing de stad van tempels en rochelende Chinezen, kleine smalle straatjes (hutongs) en uiteenlopende geuren, de immense Chinese Muur en bijzondere eetgewoonten. We komen oren en ogen tekort terwijl we op onze fietsen door de hutongs heen slingeren. De geur van eten die op straat bereid wordt, schreeuwerige neonreclames overal waar je kijkt, koopmannen proberen hun verse groentes te slijten, toeterende en rinkelende scooters, bakfietsen en andere gevaartes op twee wielen scheuren rakelings langs ons heen. Beijing is een stad die ons inpakt met al haar charme en authenticiteit. Uiteraard bezoeken wij de vele hoogtepunten zoals de Verboden Stad, Lamatempel, Zomerpaleis, Temple of Heaven en de Chinese Muur. Het eten is super, we komen op de meest bijzondere kleine plekjes, soms met enkel n menu in het Chinees. Met gebarentaal, veel aanwijzen en hulp van andere Chinezen komen er dan de meest heerlijke gerechten op tafel.

Nog nagenietend van het indrukwekkende Beijing stappen we na een volle week in de nachttrein naar de oude hoofdstad van het Chinese keizerrijk: Xian. Het hart van het begin van de Chinese beschaving.
Xian, ooit de grootste stad ter wereld, kent door haar ligging aan de Zijderoute een grote moslimpopulatie. We slenteren en fietsen door de smalle straatjes van de moslimwijk vol met kraampjes met lokale lekkernijen en de meest onzinnige, lelijke souvenirs. Xian verrast ons met haar relaxte vibe, ondanks dat Xian een grote stad blijft (ruim 6,5 miljoen inwoners), voelt het binnen de stadsmuren niet zo groot en hectisch in vergelijking met het immense Beijing. Vlakbij Xian bezoeken we het terracottaleger, een leger van duizenden levensgrote soldaten, paarden en strijdwagens dat meebegraven werd in het graf van de eerste keizer van China. Ontzettend gaaf en bijzonder.

De volgende nachttrein brengt ons naar de grootste stad van China, Shanghai. Het reizen per trein bevalt ons prima, de treinen zijn snel & schoon, meestal hebben we n 4-persoonscoupe met n lekker bedje voor de nacht. Heerlijk om dan even n film te kunnen kijken op de laptop (thanks Zwaag!)

We hebben n fijn hotelletje middenin levendig Shanghai, om de stad te gaan ontdekken. Het lijkt wel of alles de hele dag draait om eten, overal op straat wordt eten verkocht, mensen staan rijen dik voor de populaire zaakjes om verse gebraden eend, gestoomde kippenvoeten, schapenmaag of vissekoppen te bemachtigen. Wij houden het bij dumplings en wat insecten. Alles gebeurt ook voor op de stoep of op straat, van het schoonmaken van de pannen tot het aanvullen van de voorraad schapenvlees (lees: slachten van schapen). De beroemde skyline van Shanghai bekijken we van alle kanten, ook vanuit de skybar in het Hyatthotel op de 87e verdieping. We struinen marktjes af op zoek naar koopjes, duiken de wijk French Consession in en wanen ons even in "La Douce France" onder het genot van n wijntje. We spreken ook af met de "Kiwi Brewmaster" Leon, een relaxte kerel uit Nieuw-Zeeland met een eigen brouwerij in Shanghai. Na een heerlijke en leerzame proeverij laat hij ons kennis maken met gebakken bijen, wormen en krekels.
Shanghai leeft en bruist, het is moeilijk om de stad achter ons te laten, maar n volgende metropool wacht op ons: Hongkong.

We zijn een beetje verliefd geworden op Hongkong, wat een geweldige stad! Hongkong brengt ons de afwisseling en diversiteit waar we zo naar op zoek waren. Hongkong is zoveel meer dan een stad, het is eigenlijk een groep van 234 eilanden die voor meer dan 70% bestaat uit natuur.
De eerste dag reizen we meteen af naar het dichtstbijzijnde strand op n uurtje rijden van het centrum van Hongkong. De zee voelde niet eerder zo lekker, wat hadden we hier naar verlangt! De afgelopen weken waren geweldig, maar ook vermoeiend door onze non-stop honger om te ontdekken en te proeven van de adembenemende plekken die we bezochten en niets te hoeven missen van al het moois dat China te bieden heeft. Het verbaast ons nog steeds dat in China nergens een strand te vinden is (en als het er is mag je vaak niet het water in). Je zult ook maar weinig Chinezen het water in zien gaan, zij bekijken liever van een afstandje, onder een parapluutje, toeristen die het water ingaan en leggen ze vast met hun altijd knippende camera's.
Hongkong vangt ons met de mooiste skyline die we ooit gezien hebben. Ook vanuit de hoogste bar ter wereld (118e verdieping) blijft ze fascinerend. We hiken een paar uur op 1 van de eilanden met als beloning een heerlijke duik in zee. Je kunt hier non-stop shoppen, overal waar je loopt kun je onder de grond verdwijnen of de hoogte in om je portemonnee open te trekken. Verstopt door de stad liggen oude tempels, die je nog herinneren aan het oude Hongkong.

Nu pakken we onze tassen weer in om terug naar het zuiden van China te reizen. We vertrekken naar Guilin en zullen de komende twee weken de natuur van China gaan ontdekken.

We lazen dat het lekker weer wordt in Nederland, geniet ervan, doen wij ook van onze typhoon hier.

PS: Voor meer foto's kun je in de linker menubalk op het kopje foto's klikken

• 16 September 2014 - 15:15

Flip & Ing:

Heerlijk om over jullie ervaringen te lezen!! Klinkt echt fantastisch! We missen jullie wel hoor!

Liefs en 'n kus!

• 16 September 2014 - 16:57

Rien De Wijs:

Wat een prachtige reis hebben jullie,heerlijk om een beetje mee te reizen.
    groetjes Rien en Annie

• 16 September 2014 - 19:53

Ria Cruijssen:

Hallo Joris en Monique,
    Wat een heerlijk verslag weer! Geniet ervan. Hier gaat alles gewoon zijn gangetje. Vandaag Prisnsjesdag met een heerlijk zonnetje. Lieve groetjes,
    Ria.

• 16 September 2014 - 22:13

Ellen:

Hi lieve JoMo,
    Wat heerlijk om te lezen! Zo kunnen we hier ook lekker meegenieten! Prachtig. Veel plezier in de natuur! Kus, zus

• 17 September 2014 - 16:28

Vetje En Sander:

Lieve Mo en Joris,
    Wederom een fantastisch verhaal en heerlijk om te lezen dat jullie het zo geweldig hebben! Geniet van al het moois wat jullie ontdekken tijdens de reis en blijf ons vooral een update sturen. Zo kunnen wij in het zonnige Nederland ook lekker meegenieten. Liefs van ons

• 17 September 2014 - 17:00

Lobke:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen zeg. Wat een avontuur! Prachtige foto's ook! Geniet!

• 17 September 2014 - 17:58

Wendy:

Klinkt goed! Lekker genieten! En wat schrijven jullie toch leuk! Net of ik n reismagazine zit te lezen ;-)

• 18 September 2014 - 13:08

Anke:

Hi MoJo,

Klinkt weer heel goed hoor! Leuke foto's ook (sommige lekker herkenbaar). Jammer dat jullie er niet 1 jaar geleden waren :-)
    Geniet van de natuur en probeer ook wel te ontspannen!

Liefs

• 28 September 2014 - 14:25

Maja& Martin:

Hoi joris en monique wat een superleuk verslag en prachtige foto's.
    Leuk om zo mee te genieten van jullie reis!

Gr maja& martin

• 06 Oktober 2014 - 13:30